Dag 16; 10e therapiedagšŸ˜„

8 juni 2019 - CuraƧao, Nederlandse Antillen

En dan nu echt de laatste therapiedag. Vroeg wakker, malen in hoofd, nog de kaarten voor heel "Team Hidde" schrijven. Wat melancholisch vertrekken we voor de laatste keer naar CDTC. Hidde begrijpt het niet echt en ImreĀ heeft gewoon zin in de dag. Hidde heeft gekozen om van de brug af te springen in de zee. Een half u lang horen we hem in de verte lachen en kletsen, maar zien hem niet. Ze zijn achter het laatste dock gesprongen en helemaal door gezwommen naar Hemingway. Da's ver! Toen om 8.30u laatste dockdag. De dolfijnen zijn weer onrustig,Ā  mogelijk wordt er een binnenkort vruchtbaar. En dan hebben ze allemaal de kolder in de kop. Sami ramt door een oefening van Hidde heen. Rakelings langs hemĀ en Talina. Chabelita speelt even mee. Hidde wordt veilig naar het dock gebracht. Na een paar minuten bedenken de dolfijnen zich en gehoorzamen weer. Hidde moest vandaag op het laatste dock...geen straf mochten wij op de "troon"Ā zitten. Zit je vlak naast het dock en heb je het licht mee. Fijn! Christol en Hans zijn verbannen naar onze plek aan de overkant. Hidde heeft mogen kiezen wat hij wilde doen. Dat was oa gooien/ ophalen van bal en ring, tong uitsteken, scheet geluid maken, rondedans maken, rondzwemmen, hoge geluid dolfijn maken, springen en als toetje mocht Hidde (met Babette op buik van dolfijn Bonnie) keihard door het water op een surfboard. Filmpje is toegevoegd. Geweldig! Je hoorde hem plezier hebben. De dames hebben goed met Hidde besproken dat dit de laatste keer werken was. Hij leek even een blik te hebben dat dat nieuws binnenkwam. We zullen dat waarschijnlijk pas later gaan merken.Ā Daarna hebben we de laatste bespreking gehad. Teruggekeken, onze ervaringen gedeeld en ieder heeft benadrukt wat fijn het was om Hidde in het team te hebben. Ze hebben zoveel met elkaar gelachen, gezongen (vandaag weer Afrikaans... Lion King) en gekletst. Maar vooral hard gewerkt en vooruitgang geboekt. Tot nu toe zichtbaar bij zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, alertheid en al een beetje bij emotieregulatie. Nog flink wat te doen bij thuiskomst, maar de 1e hobbel is al genomen. Daarna onze cadeaus overhandigd en van iedereen afscheid genomen. We hebben het droog gehouden, maar van binnen ging het te keer. Ook kregen we een prachtig fotomapje van Hidde, een USB-stick met alle foto'sĀ en video's en een tasje. Het verslag volgt later. Ook namen we afscheid van andere therapeuten, dolfijnentrainster, ouders en therapiekinderen. Met een leeg gevoel terug naar het huisje. Even bijkomen. Ieder even weggedoken in zijn eigen gedachten.Ā

Om 12u vertrokken naar Playa Grandi. Daar wordt een paar keer per dag verse vis aangevoerd, gefileerd en verkocht waar je bij staat. De visresten worden terug in zee gegooid. Een stormvloed aan vissen, pelikanen Ć©n schildpadden als gevolg. En natuurlijk Piet toerist...wij ook. Wat een sensationeel beest is de schildpad toch. Hij lijkt zo sloom, maar vliegt door het water. Bijna niet bij te houden. En die kakenĀ zetten zich zo vast in een grote vissenkop die hen toegeworpen wordt. Imre heeft veel gefilmd met haar Go-Pro, maar krijg de filmpjes niet geĆ¼pload met onze Wi-Fi. Houden jullie tegoed. Ik heb zelfs mijn grote angst voor snorkelen opzij gegooid en heb er minuten lang bij gezwommen. Verder is het daar netĀ  een aquarium! Gekke, mooie vissen, krabben, zeeegels, etc. Zelfs een zeeslang... die hier giftig is.Ā

Aan het einde van de dag nog langs alle noord-westelijke stranden gereden. Om ze af te vinken op onze to-do list. Morgen waarschijnlijk "uitslapen" en naar Playa Cas Abao. Schijnt een plaatje te zijn. We genieten nog maar even van het vrije weekend!Ā Ā

Helaas was het qua weer de minste dag. Warm genoeg hoor, heb geen medelijden, maar zwaar bewolkt en geen zon. Beter dan al die codes oranje in Nederland!Ā

Voor de diehard-fans... ik houdĀ voor de volgende dagen ook nog wel het reisblog bij! Maandagavond maak ik hier de laatste (voor jullie dinsdagochtend)

Fotoā€™s

1. Kathlin:
    8 juni 2019
    Wat een mooi verslag Breg en wat gaat die tijd snel! Heb met veel genoegen jullie verhalen tot nu toe gelezen! Geniet nog van de laatste dagen šŸ€ā¤ļø X
  2. Reinou:
    8 juni 2019
    Ik zal je verhalen straks gaan missen šŸ˜ƒ. Gelukkig nog paar dagen. Geniet er van samen, wat een bijzondere ervaring dit! šŸ˜˜
  3. Leny van rijen:
    8 juni 2019
    Nog een paar dagen nagenieten,ook ik geniet nog even mee,dank voor al de mooie verhalen en successen!,!!
  4. Rhonda Geerts:
    8 juni 2019
    Heerlijk verslag weer!! Fijn om de dag mee te beginnen, gelukkig nog een paar dagen te goed!! Genietze de laatste dagen en tot snel weer in NederlandšŸ˜˜
  5. Astrid van summeren:
    8 juni 2019
    Jeetje wat is het toch snel gegaan zeg!! Geniet nog even van de allerlaatste dagen.
  6. Bart en Ans:
    8 juni 2019
    Wat hebben wij genoten van jullie vakantie verhalen en mooie fotoā€™s.