Dag 14; 8e therapiedag

6 juni 2019 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Eindelijk wat minder heet bij het opstaan vanmorgen. De afgelopen 2 dagen waren loeiend heet, tot laat in de avond. Vandaag voorspelden ze regen en bewolking, maar tegen 14u hebben we toch nog af en toe zon gezien. Geen regen! Snakken de natuur en de  mensen hier erg naar. Wij niet... krijgen volgende week bij thuiskomst vast weer genoeg.

Kregen Hidde vanmorgen met moeite wakker. Als we zeiden "Chabelita wacht op jou", dan murmelde hij "oke Chabelita, ik kom eraan", maar dan vielen zijn luikjes weer dicht. Uiteindelijk was hij toch snel aangekleed en startklaar. Normaal reageert hij verlegen op zijn 3 dames, maar vandaag was hij meer uitgelaten want Imre mocht mee! Het benoemen van de gevoelens blij, bang, boos en verdrietig verliep al veel sneller dan gisteren. Dit oefenen ze met flitskaartjes (met smileys erop).

We hoorden ze ook gieren van het lachen bij het blokjesvoetbal. Al begaf de vitrinekast het bijna. En zo timide als hij gisteren was, zo aanwezig was hij vandaag. Het grote-Imre-effect. Keek wel steeds naar haar en was volgzaam, maar zij snapte al heel goed dat hij oplossingen moest bedenken en antwoord moest geven. Ze daagde hem goed uit.

Imre mocht daarna mee met Anouk, een dolfijnentrainster. Jet en Imre stelden vragen, ze keken een filmpje over dolfijnen en over het mileu, Ze gingen naar de viskeuken (echt iets voor Imre 🤭) en ze mochten in de vriezer staan waar de vis bewaard wordt. Tot hun slippers zelfs vast vroren aan  de vloer.

Hidde was op het dock, waar hij zelf zijn flippers heeft aangedaan. Geen tijdsdruk, geen gemopper en het lukte. Hij duwde Talina al een flink stuk steviger in het water. En liet zichzelf voorzichtig in het water zakken. Maar het was van korte duur. Sami is al de hele week aan het teasen en puberen. Alles werd stilgelegd. Kinderen en therapeuten uit het water. De dolfijnentrainster namen hun koelbox met vis mee en gingen overleggen. De 5 dolfijnen konden even ravotten. Al snel daarna kon iedereen weer aan de slag. Hidde heeft weer hard gewerkt, al was zijn concentratie wat minder vandaag. Chabelita nam hem wel mee voor een hele grote showronde. Langs ons, over de rotsen, langs de andere ouders. Op de terugweg draaide hij zich lekker op zijn rug. Hidde wordt sterker in het water, nu nog een seintje naar zijn spieren dat zijn benen mee moeten doen! Hij is ook weer zelf op het dock geklommen. Hij zet echt al meer door.

Bij de nabespreking wat regels besproken over het omgaan met de boze buien. Ook gaat het zichzelf wassen (lijf en haren) vooruit. Zeept zichzelf nu echt goed in, ook de haren. Joehoe!

Toen Hidde werd gedoucht en Imre nog weg was kregen we van een dolfijnentrainster (Krista) nog uitleg over de roggen, de citroenhaaien (geen schatjes) en de verpleegsterhaaien. Krista had maandag aan Imre beloofd dat Chabelita een salto zou doen op het einde van de therapiesessie. Maar dat kon toen niet doorgaan omdat de dolfijnen te onrustig waren door Sami. Vandaag heeft ze Imre en Jet alsnog gehaald en heeft Chabelita wel 3 salto's achter elkaar gedaan!

Daarna met zijn allen nog door het sea-aquarium. Bij thuiskomst een rustige middag gehouden. Allemaal moe! Lezen, luieren, tabletten, zwemmen, huiswerk maken, slapen. Eind van de middag zijn we naar Willemstad gereden. Heerlijk gestruind, de toerist uitgehangen en bij Pleincafe Wilhelmina gegeten.

Morgen mogen we een half uur van het Siblingprogramma (brusjes) bijwonen. We schrijven als ouders een brief naar onze meiden. Ook mogen we de laatste 10 min weer bij het dock kijken. In de middag volg ik (Bregje) een workshop over ontspanningstechnieken. Koen gaat met de kinderen (ook Jet en Teun) naar het strand. Mogelijk zenden ze daar voetbal uit; NL-ENG

Op naar de laatste loodjes!

1. Oma yvonne:
    6 juni 2019
    Wat een dag weer , ik zie door jouw omschrijving de groei bij Hidde en de saamhorigheid van jullie vieren, wat een mooi project is dit toch ! Hoe is het met de oortjes ???ben er zuinig op he? Geniet ze verder xxxxx