Dag 5; 1e therapiedag

28 mei 2019 - Willemstad, Curaçao

Dit is dan dé dag... de therapie gaat beginnen. Na een onrustige nacht voor ons en wéér een droge (zonder luier) voor Hidde, zijn we al vroeg op weg (7.15u). Om 7.30u het  anamnesegesprek met de therapeuten. Wat een lieve mensen daar! We hebben kennis gemaakt en wat over ons allen mogen vertellen. Babette is de logopediste en Talina de psychomotorische therapeut. Ook stagiaire Tess zal Hidde begeleiden. We boffen met deze mankracht. Op het dock ontmoet Hidde later ook nog de dolfijnentrainster. Hidde en Imre mochten daarna met Tess het sea-aquarium bekijken, zodat wij rustig konden praten. We bespreken het verleden van Hidde, wat zijn problematiek is en aan welke doelen we willen werken. Er worden er 8 samen opgesteld. De kinderen zijn intussen terug en Laura (sociaal pedagogisch hulpverlener) komt Imre ophalen voor het broertje/zusje-programma. Gelukkig is er nog een meisje (Jet van10 jr) en hebben ze meteen een klik. Zij gaan met z'n drieën praten over hun broertjes, hun hart luchten, trucjes en tips krijgen om er nog beter mee om te gaan en ze krijgen quality time. Samen hebben ze een programma opgesteld van activiteiten. En zijn ze elke dag hier bijna 2u mee bezig. Morgen gaan ze snorkelen bij de roggen. Een andere keer subben (peddelen op soort surfplank), een beautydag, creatieve dingen doen, etc. Hidde gaat met de therapeuten mee en krijgt uitleg en een wetsuit aan. Wij kijken intussen bij de dolfijnen. Na een tijdje komt hij, in vol ornaat, naar buiten en lopen ze naar de therapieplek.

Hoe laat je 2 volwassenen sniffen? Door hun zoon naar het dock te zien lopen... opluchting, trots, vertedering, spanning, liefde. Een enorme rollercoaster! Hij zwaait een paar keer aandoenlijk. Hand laag langs zijn lijf. Steeds een enorme lach en ontspannen blik. Hij durft gelijk dolfijn Chabelita te aaien, is niet bang. En al gauw ligt hij in het water. Wat is zo'n beest groot! Chabelita is de grootste daar: 2.90 meter. Hij aait haar, kletst en lacht tegen haar. En al gauw leert hij de gebaren om Chabelita kunstjes te laten doen. Eerst maakt ze geluid (wat hard!), Hidde houdt zijn oren dicht, maar schatert het uit. Hij laat haar zwaaien, Hidde zwaait ijverig terug. Ze zwemt op haar rug, speelt met een bal en zwemt met Hidde hangend aan haar vin/lijf door het water. Grote rondes. Hidde blijft af en toe naar ons zwaaien of steekt zijn duim op. Maar een focus dat hij heeft... ik zeg inpakken die dolfijn en mee naar huis.

Ze werken een tijdje op het dock. Hidde en de 3 therapeuten doen een balspel. De therapeuten vertellen hier later het volgende over: Wie de bal krijgt mag wat over zichzelf vertellen. Hidde vertelt, uit zichzelf, dat zijn hond een jaar geleden is overleden. En dat hij dat niet leuk vindt (onze broek zakt af... Dit heeft hij nog nooit zo gezegd). Ook vertelt hij dat hij een parkiet heeft Herkie (alias Hercules). Dat is nu zijn vriend. Die doet met hem praten en lachen. Als de bal niet vaak genoeg bij hem komt verliest hij zijn concentratie en zegt hij "alweer" als één van de dames hem krijgt.

Na het dock mag hij weer in het water. Hij zwemt weer rond met Chabelita en mag haar over een stok laten springen. Filmpje voeg ik toe. Daarna is het klaar. Gaat hij met de dames naar binnen. Therapie, douchen en aankleden. Tevens de stimulans voor de zelfredzaamheid. Intussen komt Imre ook terug, vol enthousiasme. Die zijn we meteen weer kwijt want ze gaan samen het sea-aquarium in. Opgewonden komt Hidde op ons afgelopen voor een dikke knuffel. Die konden we goed gebruiken. Er volgt nog een gesprekje met de therapeuten. Ze zijn erg enthousiast over de 1e dag van Hidde. Welwillend en al ver in zijn contact met Chabelita. Ook Chabelita werd geroemd. Ze lijkt meteen een klik met Hidde te hebben. Meestal benadert ze kinderen heel voorzichtig, maakt ze bijv kleine rondjes of laat ze het kind eerst wennen. Maar bij Hidde zat t meteen goed. Op naar dag 2!

Om 10.45u nog een infobijeenkomst met alle nieuwe ouders/kinderen. Intussen ook ingeschreven voor de dagelijkse workshops. En voor een boottocht volgende week maandag.

Na dit alles naar het huisje gegaan. Hij was er moe van, zat enorm te gapen. Wilde op zijn tablet. Na de lunch ook lekker een zwembad middag gehad. Tegen het einde van de middag was hij chagrijnig en snel boos. Hem met rust gelaten aan zijn Nintendo Switch. Bij het boodschappen doen met de auto klaarde hij weer op. Daarna heb ik thuis gekookt en is Koen met Imre en Hidde gaan zwemmen. Vond Hidde spannend want het was al donker, maar het zwembad was verlicht. Ineens leek hij een knop te hebben omgezet en werd hij weer de entertainer. Nou ja dolfijnentrainer... Koen en Imre waren zijn dolfijnen en hij wist, met precies de juiste gebaren, zijn dolfijnen te dresseren. Ook gooide hij zogenaamd visjes naar ze. Hij onthoudt soms toch écht meer dan we denken.

In bed lag hij al snel knock out en kon hij nog net vertellen dat hij Chabelita morgen een kusje gaat geven. 🥰

1. Reinou:
    28 mei 2019
    Wat indrukwekkend en ontroerend ❤️, 😘.
  2. Astrid van summeren:
    28 mei 2019
    Wat geweldig!! Ik zei het toch dat je er zo bij zou zitten hihihi. Heerlijk!!
    Doe Babette maar de groeten.
    Geniet vandaag weer van de volgende sessie.
  3. Leny van rijen:
    28 mei 2019
    Wat heb ik uitgekeken naar dit verslag,ontroerend en zo begrijpelijk,knap lieve mensen, ik hou het niet droog
  4. Bjorn van iersel:
    Geweldig!!❤️
  5. Jessica:
    28 mei 2019
    Wat fijn zo’n eerste dag! Op naar de volgende❤️💋
  6. Remko Klinckenberg:
    WoW mooi verhaal breg!
  7. Kaantjes:
    29 mei 2019
    Prachtig en ontroerend jongens! Zolang naar uitgekeken en dan zo'n start❤️
  8. Kristel:
    2 juni 2019
    Wat een ontroerend verhaal!
  9. Anne-marie de groot:
    4 juni 2019