Dag 9; 5e therapiedag

1 juni 2019 - Willemstad, Curaçao

Weer een prachtige therapiedag. Het is vroeg uit de veren, maar voor ons wel de ideale tijd. Imre mocht het eerste half uur met Hidde werken in de oefenruimte. Ze hebben allerlei samenwerk oefeningen mogen doen. Zoals dokter knoop (handen uit de knoop halen) of zitten met de ruggen tegen elkaar en dan omhoog komen. Samen moeten ze daar dan een oplossing voor vinden. Hidde vertrouwt dan volledig op Imre en kan geen oplossingen bedenken. Geeft ook snel op of zich gewonnen. Om er vanaf te zijn zegt hij dan "abracadabra pas, alle handen los" of "1, 2, 3 handen los". En kijkt steeds naar Imre. Zijn informatieverwerking loopt een stuk trager en ook is hij bang om fouten te maken. En Imre denkt nou juist te snel en is oplossingsgericht. Zo is er disbalans en door de zelfstandigheid en de behulpzaamheid van Imre slaat Hidde zich er door heen. Verder hebben ze allebei hun humor en is de liefde voor elkaar zo groot, dat het lukt en meestal naar tevredenheid opgelost wordt. Imre heeft bij Laura en Carolien (gezinstherapeut) een stuk psycho-educatie gehad over het functioneren van een autistisch brein, middels brainblocks. Dat was erg verhelderend. Vooral het stukje over oplopen van emoties. Ook hebben ze een beautydag gehad: haren invlechten, nagels lakken en maskertje op. De afwisseling ontspannen en leren is erg prettig voor de meiden.

Sami was weer ondeugend, maar zwom nu meer mee dan dat hij speels was. Hidde zwemt nu bijna helemaal zelf met Chabelita mee. Talina heeft hem nog lichtjes vast aan zijn zwemgordel. Heel knap! Hij kan ook al beter keuzes maken zonder meteen de vraag te ontduiken. Hij krijgt verantwoordelijkheid en dat geeft hem vertrouwen. Het douchen/haren wassen blijft een issue. Staat in ochtend al op met de boodschap dat hij geen shampoo wil. De therapeuten zijn veel bezig met zijn lichamelijke bewustwording en verzorging. Hij lijkt heel goed te weten hoe alles moet en in welke volgorde, maar door onzekerheid en tijdsdruk zet hij niet door.

Na de therapie en het dagelijkse gesprek had Koen een workshop over sensorische integratie. Heel interessant. Vooral hoe divers signalen binnenkomen bij een mens. De een heeft een groot "gat" in zijn hersenen en anderen hebben een "muur". Serieus kijken naar je kind en de wensen afstemmen gaat vaak mis. We gooien er een hulpmiddel tegen aan, maar hebben niet aan de kern gewerkt.

Juist door de dolfijnen en therapie zie je bij veel kinderen dat naast de doelen er ineens sprongen zichtbaar zijn op andere gebieden. Zo zien we bij Hidde dat zijn uitspraak ook al wat verbeterd. Hij kan nu de ng beter zeggen (Als in tong bijv.) En het verschil tussen de n en de m wordt beter. Hij zegt eindelijk ome Remko ipv Renko.

Eind van de middag was daar dan eindelijk de family swim! Koen, Imre en ik mochten met Chabelita zwemmen!!! We kregen eerst een uitleg; over de benadering van de dolfijn en over de kunstjes. Daarna kregen we een zwemgordel en flippers aan. Op het dock moesten we rustig op de rand gaan zitten en konden we eerst contact maken met Chabelita. Aaien in het gebied tussen spuitgat en rugvin. Wat een geweldig gevoel! Zacht, hard, stevig, glad, rubber-achtig... er werd later verteld dat t lijkt op een paprika die geweld heeft in water (of zo een uit een potje). Daarna mochten we om de beurt het water in om een ronde te zwemmen. Niet normaal hoe vet dat is. Toen hebben we steeds allerlei kunstjes of zwemrondes met z'n drieën gedaan. Tegen het einde mochten de snorkel en Go-Pro erbij. Chabelita ging al vanzelf duiken zodat je mee onder water kwam. Foto's zijn daar gemaakt, hebben we helaas zelf nog niet. Imre heeft wat Go-Pro filmpjes, maar die moeten we nog bekijken. Hidde kwam ook nog even kijken en gaf ons en Chabelita applaus. Weer zo'n emotioneel gevoel... dat je met deze speciale vriendin van je zoon mag zwemmen en contact maakt. Voor hem zo gewoon, voor ons een mijlpaal. Hidde had een eigen programma met assistente Tess. Eerst naar de zeeleeuwenshow, toen bij ons kijken en nog voetballen. Erna nog een afzakkertje bij Hemingway. En thuis gekookt. Beetje bijgekomen van deze bijzondere dag weer. Nu weekend, haha! Even wat meer poco poco😉

Wat we morgen gaan doen? Nog geen idee. Zeker het eiland verder verkennen! Trusten!

1. Hanneke Thiebosch:
    Wow kippenvel💕
  2. Rhonda Geerts:
    Mooi verhaal weer Bregje!! Fijn weekend😘
  3. Reinou:
    1 juni 2019
    Wat ontzettend bijzonder, al deze ervaringen! Om kippenvel van te krijgen (en tranen in mijn ogen). Geniet van jullie weekend, even bijkomen! 😘
  4. Astrid van summeren:
    1 juni 2019
    Ohhhh die family swim is zo geweldig! Ben benieuwd naar jullie foto’s.
    Timo is mega jaloers dat jullie naar hemmingway’s gaan. En ik ook trouwens haha
  5. Wilma Drunen:
    1 juni 2019
    Wat een mooie waarde volle dingen zeg!
    Toch maar sponsers zoeken denk😀😀
  6. Oma yvonne:
    1 juni 2019
    Slik slik , hoe hou je het droog bij deze fantastische belevenissen? Ik in ieder geval niet!! Heel veel knuffels en ontspannen weekend samen
  7. Majella van meetelen:
    1 juni 2019
    Geweldig om te lezen. Wel emotioneel om allemaal mee te maken denk ik. Trots op jullie gezin. Geniet van elkaar en pluk er de vruchten van.
  8. Bregje:
    Dank je wel allemaal!! 💋
  9. Rob:
    1 juni 2019
    Wat heerlijk verhaald. Alsof je er ook bij bent.... En dat terwijl jullie belevingen en emoties eigenlijk onvoorstelbaar moeten zijn.
    Hoe bijzonder deze reis is is wel duidelijk. Wat fijn voor jullie.
    Wat een geweldige organisatie ook met zo veel begeleiding voor iedereen. Prachtig!
    Geniet nog van alles. Ik blijf het volgen.